sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Lukutoukka nostaa päätään !


Vihtorin Klaarahan se siinä !

Kuinkas sattuikaan, että tänä viikonloppuna on kirjamessut.  No, mutta ei se haittaa olin menossa ihan vastakkaiseen suuntaan, elikkä kirjastoon.
Olen aikoinani ahminut kirjoja varmaan kolme - neljä kirjaa viikossa. Miten lie kerennytkin lukemaan niin paljon kirjoja. Silloin kyllä otettiin yön tunnit mukaan harrastukseen.

Sitten tuli aika pitkä tauko, ainakin ahminisen suhteen. Mutta kyllä sitä lukee kun sattuu oikein hyvä kirja eteen, tyyliin Milleneumit.
Ah, että sitten tykkään jännityksestä ! Ja murhajutut, oioi ! Ne on herkkuja, salapoliisiromaanit ! Mutta, en tykkää raa'oista enkä väkivallasta. Taitaa olla vähän ristiriitaista ?

Esim. Agatha Christien tyyliin: on tehty murha mutta sitä ei näytetty. Niissä on tyyliä ja jännitystä muttei väkivaltaa. No, tää taitaa päteä enemmänkin elokuviin.

Olen viime aikoina myös ruvennut tykkäämään omaelämänkerroista. Viimeksi taisin lukea Lenita Airistosta kertovan kirjan.

Olin ensimmäistä kertaa Turun kaupungin pääkirjastossa lainaamassa kirjaa. Olin kyllä kerran käynyt siellä WC:ssä pikaisesti kun hätä pääsi yllättämään. Mutta nyt ihan kirjoja lainaamassa. Helposti löytyi (kun olin ensin kysynyt, että missäs ne dekkarit on) ja vieläpä suosikkikirjailijoita. Näitä kirjoja en sitten olekkaan lukenut ! Oli aika jolloin oli vaikea löytää kirjaa jota en ollut lukenut.

Yksi mikä vaikuttaa lukemattomuuteen on, jos kirja on painettu pienellä tekstityypillä. Näkö rupee heikkenee, eikä jaksa tihruttaa pienellä painettua tekstiä.

Mutta on se aika hieno laitos tuo kirjasto sisältä. Vielä kun tulis kunnolla tutuks. Olen kyllä lainanut täällä kirjoja mutta kirjastoautosta. Sieltä vaan ei tahdo oikein löytyä mieleistä lukemista.

Niin, että nautinnollisia lukuhetkiä ! :)




*******




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti